Kategori: Europaluff (sida 1 av 2)

London

Hej go vänner! Jag vet att ni väntat på ett inlägg (nej, det vet jag inte, men jag kan ju inte annat än anta att ni dagligen väntar otåligt på nya inlägg). Nu är vi i London, mitt älskade London. Hittills har vi mest sett saker som jag, men inte de andra, sett förut, och eftersom jag då redan har tusentals bilder på den här staden så har det inte blivit så mycket nya. Kameran hänger mest på axeln, men den är med i alla fall.

I Fredags promenerade vi genom stan, med anhalter Hyde Park, Albert Memorial, Harrods, Buckingham Palace, Big Ben, London Eye, Southbank och Tower Bridge, en promenad som jag & min ömma moder ”råkade” göra vår första dag i London för tre år sedan. Den är ganska lång, men man får med många sevärdheter och slipper tuben. Stan är sig lik förutom att South Bank blivit ännu bättre och höghusen i bankkvarteren fler & högre.

_MG_1581Fina Liverpool Street Station mötte oss i Torsdags kväll.

_MG_1582London Underground.

_MG_1590Frukost i Hyde Park (Kensington Gardens) i Fredags.

_MG_1629Lunch på Southbank vid London Eye.

_MG_1655Det fanns en Skatepark på Southbank också, inte lika fin som den i Prag, men den fyllde sitt syfte.

_MG_1679_MG_1680Tommy illustrerar den perfekta höjden för att ta bild med St. Pauls Cathedral bakom Millennium Bridge. (+ bild utan Tommy)

Igår var vi på Portobello Road Market, en sväng till Baker Street och sedan två shoppingsvängar, en till Westfield och en till Primark på Oxford Street. Westfield var fortfarande skitstort och Primark var fortfarande fruktansvärt. Idag var vi på Brick Lane där jag fyndade en jacka, ett par byxor och en gemensam typ ”väggprydnad”, dvs ett stort (225×250 cm) mönstrat tygstycke som vi tänkte hänga på väggen ovanför sängen hemma. Mitt emellan alla turistturer och all shopping har vi även hunnit med två festkvällar, en på Picadilly Circus i fredags och en på Shoreditch igår. Den som var igår blev kortlivad för mig & Tommy för vi gillar vår nattsömn och är för slitna efter en månads resande. Inga bilder av värde finns att uppbringa från varken igår eller idag, så imorgon ska jag skärpa mig och fota bättre.

Pöss! (som en säger i Sundsvall)

Två dagar i Holland.

Igår var vi i Amsterdam. Det var faktiskt inget märkvärdigt. Jag kan dock känna att vi börjar bli lite för slitna för att ge städerna det de förtjänar utan en guide som visar oss vad som är rätt. Nu gick vi mest omkring utan mål och visst var det fint & trevligt & så, men jag känner definitivt att Amsterdam har mer att ge. Just nu är det mest ”staden som luktade gräs & hade sexsäljare i skyltfönster”. Ungefär så.

Utrecht har faktiskt visat sig trevligare. Mindre, mysigare, inte lika mycket folk, färre coffe shops & mindre (i alla fall synlig) sexhandel. Och idag fick mina resekamrater vara med om en upplevelse de nog ska minnas ett tag. Vår host är utbildad pilot, så han tog med dem på en liten tur i ett fyramannaplan. Snäll, vänlig, generös, osjälvisk (& totalt livrädd) som jag är så stannade jag kvar på marken.

_MG_1462 _MG_1472_MG_1473Tommy visar vart de ska, & Lovisa är peppnervöslivräddochpeppigen.

_MG_1479 _MG_1502_MG_1504 _MG_1505 _MG_1515Mycket glada och nöjda efter avklarad flygtur.

Blandade bilder från Utrecht:

_MG_1523_MG_1547_MG_1525 _MG_1528

Utrecht centraal

Jag & Tommy befinner oss nu på Utrecht Centraal. De har något slags ombyggnadsprojekt här på centralen så det regnar in precis överallt. Men tågjobbarna såg rutinerade ut i röjningsarbetet så jag antar att de är vana. Undra hur länge de byggt. Undra när de är klara. Om drygt en halvtimme anländer Lovisa & Anton, och om några timmar ska vi ta en buss till vår host. Det visade sig ganska så omöjligt att hitta en host i Amsterdam, så vi hänger i ”förorten” Utrecht istället. Men det tar bara en halvtimme in till Amsterdam så all is well. Roligare än såhär blir det inte för tillfället.

_MG_1382 _MG_1389 _MG_1394

Köln

Igår vid tvåtiden anlände vi till Köln, efter en fantastisk resa på tysta, tyska tåg. Ska man göra en tågluff i endast ett land är Tyskland det enda rätta. I Köln bor vi hos Julia (bra namn, va?), som har en egen lägenhet i stadsdelen Deuz. Hennes pojkvän Claudio, från Brasilien, är också här, och igår gick vi på någon slags fest i en park och framåt kvällen blev vi bjudna på riktigt god middag. Det var ungsbakad sötpotatis, fänkål & fetaost tillsammans med en sallad gjord på färska champinjoner, sallad & päron. Det låter så otroligt random alltihopa men det var bland det godaste jag har ätit.

_MG_1255_MG_1260_MG_1258 _MG_1280 _MG_1297 _MG_1316

Harder Kulm, Interlaken

Idag har vi klättrat i berg. En väldigt brant stig upp för ett inte så jättehögt (1322m) berg, vilket gav en makalös utsikt. 1322 meter låter kanske ganska högt, men det var ett av få berg under 2000 meter i området vi var, och allt är ju relativt. Och trots att det bara tog två timmar i terräng som ändå inte var helt olik Norra Berget hemma i Sundsvall, så är det i alla fall det högsta berg jag någonsin varit på. Jag tror att vi startade runt  500 m.ö.h så en ganska ordentlig stigning blev det också. Vi kände oss lagomt posh när vi kom upp till restaurangen där alla som åkt bergsbana upp satt och åt sina dyra luncher. Men vi gick och satte oss svettiga på en bänk längre bort, åt våra medhavda mackor och var lika glada ändå. Vi hade ju faktiskt gjort oss förtjänt av utsikten! Och eftersom ni är så gulliga och läser bloggen så har ni också gjort er förtjänta av lite utsikt, i alla fall på bild.

_MG_1137Interlaken från marken.

_MG_1150Interlaken från första stoppet på drygt 700 meter.

_MG_1165Då och då svepte en mörk skugga över oss när vi gick band träden, hela luften var nämligen ständigt full av flygande turister.

_MG_1169Schweiz’s hippaste topp, Jungfrau. Den är inte högst, men det går ett tåg upp dit så turister gillar den p.g.a lata.

_MG_1196Nästan uppe började det komma lite ängar, och vi fick uppleva idyllen vi drömde om innan vi åkte till Schweiz.

_MG_1184_MG_1226Bergsklättrar proffs #1 på väg upp, och #2 uppe!

_MG_1203Den fantastiska utsikten från toppen, över Interlaken med Jungfrau i bakgruden.

_MG_1223Obligatorisk turistbild på the fancy hikers.

_MG_1231
Åt andra hållet var bergen inte lika snötäckta, men ändock ingen utsikt att förakta.

Första dagen i Bern.

Idag har vi hunnit med mycket. Vi vaknade av oss själva ganska tidigt så vi gick inåt stan för att titta in lite saker vår host tipsat om. Staden är liten så vid 13-tiden var vi ganska så klara och gick ”hem” och lagade mat. En Big mac-meny på McDonalds hade kostat motsvarande 104 svenska kronor så att laga egen mat var givet. Vi saknar Prag lite grann, på grund av priserna, men Bern är fint det med. Efter lunchen gick vi upp på ett mindre berg i utkanten av staden och fick se oss lite vyer. Imorgon ska vi ta tåget till större berg, iiih! Nu ska vi snart gå ner till stan för att ta en öl, men inte mer än en för det är lika dyrt som hemma, om inte värre.

_MG_0949Vi mötte en ankfamilj när vi gick längs floden Aare som rinner genom centrala Bern.

_MG_0956De var sugna på banan.

_MG_1023Berns typ ”stadsdjur” är björn, varpå de har en liten björnpark mitt i stan.

_MG_1040Den gamla delen av Bern, sett från ”Rosengarten”.

_MG_1056
Vi tog en turistbild på en asiatisk familj, och fick i gengäld en turistbild tagen på oss. Win-win!

_MG_1096Så här kan det se ut i Bern.

_MG_1102Vi hittade en affär som sålde alkohol i lösvikt.

_MG_1105Upp på det lilla berget gick vi.

_MG_1122
På andra sidan ser det ut så här.

_MG_1129
Så vi lade oss ner och njöt av tillvaron ett tag.

_MG_1124

Italienska rivieran

De senaste tre dagarna har vi spenderat på Italiens västkust, i en semesterort för Italienare. Vi hamnade där lite av en slump då vi i Rovinj fick lite couchsurfingpanik och bestämde oss för att boka ett säkert boende i form av en lägenhet i en vecka. Tanken var att därifrån kunna göra dagsturer till olika italienska städer. Tyvärr visade det sig att bussen till närmsta tågstation tog över en och en halv timme så det blev inga dagsturer varpå jag & Tommy tröttnade ganska fort på sol och bad, och nu befinner oss i Bern. Vi hann dock ha några trevliga, om än något långsamma, dagar på Lido del Nazioni, bestående av mycket god hemlagad mat a la Lovisa, vindrickande i kontrast till de senaste veckornas literkonsumtion av öl och en dags cykelutforskande med fynd i form av övergivet tivoli & övergiven pool.

_MG_0781_MG_0783Vi råkade färgmatcha och Tommy ville göra ”Juliaposen”.

_MG_0784 _MG_0812 _MG_0844 _MG_0845 _MG_0858 _MG_0870 _MG_0883 _MG_0886 _MG_0904

Tutto il vino è per me

Idag har vi gått en skogspromenad i bergen, käkat glass inne i staden & blivit bjuden på pasta av vår host. Det har varit extremt varmt, men också extremt trevligt. Ska bli tråkigt att lämna Trento, men nu väntar ju nya äventyr.

_MG_0595Utsikten från sovrumsfönstret.

_MG_0599Frukostbordet.

_MG_0611Vi delar sovrum med denna donna.

_MG_0620Trento.

_MG_0674Vi hittade en gungställning på vår promenad.

_MG_0700Vin å sånt.

_MG_0714Ett fancy hus i Trento.

Villamontagna, Trento, Italien

Igår morse, 05.50 lämnade vi Rovinj på en buss mot Trieste i Italien. Väl där bytte vi till ett tåg mot Venedig som var varmt, dyrt & fullproppat med turister, men bakom allt det ändå precis så som man förväntar sig att Venedig ska vara. Vi gick omkring i staden i 3,5 timmar och efter det kände vi oss tillräckligt klara för att kunna pricka av Venedig på listan av platser vi sett. Jag har börjat lära mig att populära turiststäder lätt förlorar sin charm, i alla fall om de inte är tillräckligt stora för att ändå hyfsat sprida ut alla turister.

Från Venedig åkte vi vidare uppåt bergen, mot Trento, och just nu befinner vi oss i byn Villamontagna, på ett berg ovanför staden, där vi ska sova två nätter i ett fantastiskt hus, fullt av vinklar, vrår, loftsängar, trägolv & roliga familjeporträtt. Vår värd är sonen i familjen (& hans flickvän som är här i natt) som just nu har huset för sig själv. Imorgon tänker jag & Tommy vandra över bergen mot en sjö och tillbaka.

_MG_0295Öde gator i Rovinj kvart i sex på morgonen.

Venedig:
_MG_0305_MG_0357_MG_0313 _MG_0320_MG_0333_MG_0510_MG_0347 _MG_0352_MG_0398

Kajakande i kanal och ”selfie med duva”.

_MG_0449Jullan & Lojsan – mästarna på turistbilder._MG_0459 _MG_0474 _MG_0591Utsikten från Villamontagna igår kväll. Det var ett åskoväder borta bland molnen så de var helt fulla av blixtar.

Livet i Rovinj.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERADet har blivit ganska få bilder tagna i Rovinj sen första dagen, huvudsakligen på grund av att våra dagar sett ut mest så här. Det är ganska härligt det också. Vi gillar ju som sol & havsbad.