Kategori: Annat (sida 1 av 7)

Vi går över daggstänkta berg.

När man inte har en plan får man nöjda sig med det som blir. Oftast blir det bra, ibland helt okej, vissa gånger total katastrof. Och sen finns det de gånger då det, helt oförväntat, blir så mycket bättre än vad man hoppats på. Dagens vandring var en sån gång. Vi lämnade campingen i valet och kvalet, skulle vi åka tillbaka mot Tyska gränsen och betala den jättedyra parkeringen där alla turister parkerar för att se det allra bästaste i parken som alla vill se, eller skulle vi åka vidare och se vad som dök upp? Vi åkte vidare. Och tur var väl det, för efter bara 5 minuter kommer vi in i en by där vi dras mot att svänga vänster för att vi skymtat en liten stuga högst uppe på ett berg åt det hållet, och vid vägens slut finns en liten grusparkering. Efter en stapplig konversation med ett äldre tyskt par får vi veta att parkeringen dessutom är ”kostenlös”. Bingo!

Vi packar våra ryggsäckar med regnkläder & snacks och ger oss iväg. Och vilken tur sen! I 3 timmar var vi ute, fyra stentoppar klättrade vi upp på för att från varenda en ha en vidunderlig utsikt över Tjeckiska Schweiz, som nationalparken heter på den här sidan gränsen, blandat med mjuka lövstigar bland enorma gamla träd i dalarna mellan topparna.

En höstsommardag på camping

Efter en tidig morgon i Polen styrde vi som sagt tillbaka mot Tyskland. Målet var Dresden för vi ville komma söderut i förhoppning om att hitta finare städer & landskap. Framåt förmiddagen klarnade det upp ordentligt och började bli riktigt varmt, så jag som är en sån som bara MÅSTE vara utomhus när solen skiner fick panik, tog upp park4night-appen och hittade en privat camping en timme från Dresden som skulle kosta 6€, och styrde Tommy ditåt. Och vilket fynd! En riktigt fin liten pärla, där vi kunde breda ut oss ordentligt, tvätta lite tvätt (med det obegränsade vattnet som ingick i priset), värma upp en rejäl soldusch och njuta riktigt ordentligt i (kanske årets sista?) sommarvärme!

Trelleborg-Rostock

Förra tisdagen 08.00 tog vi färjan från Trelleborg till Rostock i Tyskland. Till skillnad från alla andra färjor jag åkt fick hundarna följa med upp på däck i den här båten! Väl framme i Rostock letade vi reda på en ”baumarkt” (bygghandel) för att köpa oss ett campingkök med två plattor som vi visste fanns i Tyskland och i många andra länder i Europa. När vi hittat oss ett kök körde vi en timme sydost mot en ställplats vi hittat via appen park4night. Vi kom till en lugn gräsplätt i en sömnig liten by där vi tryggt kunde sova vår första natt på kontinenten.

Mera Skåne

Jag VET att ni önskar mer bloggande. Det är bara så väldigt mycket krångligare att plocka upp datorn, hitta wifi, skriva nåt meningsfullt, och hoppas att internet är tillräckligt snabbt för att allt ska publiceras inom rimlig tid, än att bara ladda upp en snabb liten bild på Instagram. Men min plan är att när jag väl sitter vid datorn, tidsinställa lite inlägg så att de portioneras ut i lagom takt under veckan. Därför kommer bloggen nog för det mesta vara en vecka sen, i alla fall nu i början.

Jag börjar det första inlägget där det senaste slutade, fortfarande i Skåne. När vi lämnat vår mysiga plats vid stranden i Friseboda tog vi en sväng förbi Brösarps backar, för att sedan fara vidare till den sjö där vi badade, solduschade och sov över på parkeringen.

På Måndag morgon for vi som sagt till en husvagnsskrot i Sjöbo, men när den visade sig öppna först 12.30 åkte vi till Sjöbo BK och tränade lite agility istället.

Skroten hade ingenting vi ville ha, så vi åkte vidare för en snabbvisit i Lund och sen lite promenad vid havet vid Lomma. Åkte sen vidare mot ställplatsen i Trelleborg för morgonen efter skulle vi ta färjan mot Tyskland!

Kvälsskidor mellan hamnarna.

Idag när Tommy kom hem från jobbet kastade vi oss i skidkläderna och gav oss ut för en tur mellan norra & södra hamn. Isvägen plogas ju efter varje snöfall, främst för skridskoåkning, men det plogas även två gångvägar på var sida om isvägen, där det behålls ett litet snötäcke för att kunna gå utan att halka. De som plogar brukar dock ploga väldigt nära isen även där vilket gör snötäcket tunt och även gångvägarna blir väldigt hala. Men just nu är gångvägarna perfekta för skidor då snön är tillräcklig tjock för att både skidor, men främst tassar, ska få grepp.

Eftersom snön är så packad och det ju är helt plant glider det lätt, och jag kan fokusera på att filma eftersom jag inte alltid behöver skida för att Tok ska orka.

Idag

Woho! Första gången typ nånsin som jag bloggar om något samma dag som det hänt! Här kommer ett helt gäng bilder från vår förmiddag med grillning på Storholmen. Vi tog en tidig lunch där för vid 12 åkte jag & Elvis till Piteå på agilitytävling. Bilderna är i kronologisk ordning så när vi åkte från Storholmen var det snöstorm, men framåt eftermiddagen hade de det riktigt härligt hemma i Västmark medan jag & Elvis tävlade.

Jokkmokks marknad

För nästan en månad sen var mamma & Sigge här, och vi for med Tommys föräldrar till Jokkmokks marknad över en dag. En sån där sak som en hört att en borde göra, och väl på plats var det ganska trevligt, men det är inget jag skulle rekommendera någon som inte råkar bo 2 timmar bort att resa så mycket längre för att uppleva. Hade jag kommit med busslast från södra Sverige hade jag blivit besviken. Men som dagsutflykt var det absolut en trevlig upplevelse.

I vissa aspekter som vilken marknad som helst.

I andra totalt annorlunda.

Renrejset var väldigt publiktätt, och till en början var även jag peppad, men jag blev inte övertygad om renarnas inställning till det hela, utan tror nog att de allra helst skulle slippa allt ståhej.

Speciellt när de tillåts slita sig och får dra en människa efter sig med full tyngd i endast ett snöre runt huvudet.

Men i de officiella loppen hade de i alla fall ordentlig sele.

Agilitytävling!

Idag har jag & Token varit i Skellefteå på agilitytävling, och Elvis, som opererade bort en knöl förra veckan, har varit i Västmark på semester. Toks agilitykarriär har ju varit minst sagt krokig, med mycket motgångar & tårar, men peppar peppar så tror jag att den norrländska luften gör honom gott, för den goda känslan som vi avslutade förra året med håller i sig. Så pass att säsongens första lopp ledde till vinst och pinne! Jag är riktigt positivt överraskad för han var pepp & glad hela vägen genom båda loppen, ovanligt följsam och satte en episk running-sväng i andra loppet, följt av en klockren slalomingång i vår svåraste vinkel. Jag vågar inte riktigt börja tro, men kan ändå inte annat än hoppas att det kanske, kanske blir en ordentlig tävlingshund även av den lilla svarta, till slut!

Psst! Ni har väl märkt att det går att kommentera nu?

#TBT Höstfavoriter del 2

Det är Torsdag igen och eftersom inte alla bilder ville laddas upp ordentligt förra veckan så tar vi och kör en ny #tbt med några fler bortglömda höstfavoriter även den här veckan.

Åh, älskade ljus!

Den här månaden har vi riktigt korta arbetsdagar på jobbet. Det är något med att avtalet gått från 40 timmars arbetsvecka till 38 timmar, men under januari jobbade vi 40 timmar ändå och det ska nu tas igen under Februari. Idag stod det således 7 timmar på mitt schema och jag var därför hemma ca 14.45, och hann idag se SOLEN på efter jobbet-promenaden, även om det var precis på håret.